Ρεπορτάζ από το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, αναφορικά με τη συνέντευξη Τύπου για την Παγκόσμια Ημέρα DNA
- Στόχος η διασφάλιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, είπε η Υπ. Υγείας

Η πρόληψη και η διασφάλιση της ποιότητας ζωής των πολιτών είναι πρωταρχικός στόχος του Υπουργείου Υγείας, δήλωσε την Τετάρτη, η αρμόδια Υπουργός Δρ. Πόπη Κανάρη σε συνέντευξη Τύπου, που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Νευρολογίας και Γενετικής Κύπρου στις εγκαταστάσεις του, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας για το DNA, η οποία έχει καθιερωθεί και γιορτάζεται στις 25 Απριλίου.

Η Υπουργός στην ομιλία της εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της πολιτείας για την τεράστια συμβολή και συνεισφορά του Ινστιτούτου Νευρολογίας και Γενετικής Κύπρου, τόσο στην αξιοποίηση και διάχυση όσο και στον εμπλουτισμό και διεύρυνση της επιστημονικής γνώσης.

«Το Υπουργείο Υγείας βρισκόταν ανέκαθεν στο πλευρό του Ινστιτούτου, καθώς η πρόληψη και η διασφάλιση της ποιότητας ζωής των πολιτών είναι και δικός μας πρωταρχικός στόχος», ανέφερε, υπογραμμίζοντας ότι η σχέση που υπάρχει είναι αμφίδρομη με κοινό στόχο την προσφορά των καλύτερων δυνατών υπηρεσιών στους πολίτες και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής τους.

Ανέφερε ακόμη ότι το Ινστιτούτο, πάντα δηλώνει παρών και συμμετέχει στις προσπάθειες της Κύπρου, για προστασία και αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών. «Έχοντας δε ως επίκεντρο τους ασθενείς, το Ινστιτούτο από την πρώτη μέρα εντάχθηκε και προσφέρει τις υπηρεσίες του μέσα από το Γενικό Σύστημα Υγείας, και όπου αυτό δεν είναι δυνατό, έχει κάνει τις σχετικές διευθετήσεις έτσι ώστε όλες οι υπηρεσίες του Ινστιτούτου να προσφέρονται στους δικαιούχους του ΓεΣΥ», δήλωσε.

Πρόσθεσε ότι η όλη δράση του Ινστιτούτου, αποτελεί τρανταχτό παράδειγμα που υποδεικνύει, αλλά και αποδεικνύει ότι η ανάπτυξη της επιστημονικής γνώσης μπορεί να υπερβεί οποιουσδήποτε οικονομικούς ή άλλους περιορισμούς που τυχόν αντιμετωπίζει.

«Αυτό επιτυγχάνεται με την από μέρους του πρωτοπόρα και επιτυχή σύζευξη της ταυτόχρονης και παράλληλης παροχής και διεκπεραίωσης εκπαιδευτικών και ερευνητικών προγραμμάτων, αλλά και θεραπευτικών προγραμμάτων προς τους ασθενείς», ανέφερε.

Τόνισε ότι το Ινστιτούτο Νευρολογίας και Γενετικής, όχι μόνο κατέχει τη γνώση, αλλά τη δημιουργεί, μέσα από την έρευνα και την προωθεί, κάτι που καταδεικνύεται μέσω της πολύχρονης πορείας του.

Αναφερόμενη στην Παγκόσμια Ημέρα DΝΑ, δήλωσε ότι η ανακάλυψη της δομής του DΝΑ, του μορίου της κληρονομικότητας, από τους James Watson και Francis Crick το 1953 είναι από τις λίγες που άλλαξαν εκ βάθρων μια επιστήμη, αφού συνέβαλε ουσιαστικά στη θεμελίωση της μοριακής βιολογίας. «Θεωρείται από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες ανακαλύψεις του περασμένου αιώνα και από πολλούς επιστήμονες όλων των εποχών», είπε.

Η κ. Κανάρη τόνισε ότι η ανακάλυψη αυτή αποτέλεσε τη βάση και τον πρόδρομο για τη μετέπειτα ανάπτυξη, μεταξύ άλλων, της προγεννητικής, της προεμφυτευτικής και της μεταγεννητικής διάγνωσης, της πρόληψης, της γενετικής συμβουλευτικής, αλλά και της θεραπείας των γενετικών παθήσεων, προσφέροντας βελτίωση της υγείας των ασθενών και αναβάθμιση της ποιότητας ζωής τους.

Εξήρε το έργο του πρωτεργάτη Δρ. Λεύκου Μίντλετον και των  συνεχιστών του, υπογραμμίζοντας ότι το Ινστιτούτο κατάφερε να εδραιωθεί και να πρωτοστατήσει στους τομείς δραστηριοποίησής του, φροντίζοντας να διευρύνει και να ανανεώνει συνεχώς τους στόχους του.

Είπε ακόμη ότι στο Ινστιτούτο διεκπεραιώνεται πρωτοποριακή έρευνα μέσα από ανταγωνιστικά προγράμματα που εξασφαλίζονται, η χρηματοδότηση των οποίων προέρχεται από οργανισμούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, άλλες ευρωπαϊκές χώρες, και από την Κύπρο.

«Στόχος όλων μας είναι να αποδείξουμε ότι η ανάπτυξη κρατών και ανθρώπων δεν βασίζεται μόνο σε οικονομικά ή πληθυσμιακά μεγέθη, αλλά στη βούληση του λαού να την κάνει πραγματικότητα», κατέληξε.

Από πλευράς του ο Καθηγητής Λεωνίδας Φυλακτού, Γενικός Εκτελεστικός Διευθυντής και Ιατρικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Νευρολογίας και Γενετικής Κύπρου δήλωσε ότι το Ινστιτούτο είναι ένα κέντρο που από την ίδρυσή του αφοσιώθηκε στον τομέα της γενετικής, σημειώνοντας ότι με την ίδρυση του ξεκίνησε ουσιαστικά και η γενετική στην Κύπρο, όντας το πρώτο κέντρο που δραστηριοποιήθηκε στον τομέα αυτό, με την παροχή εξειδικευμένων ιατρικών και εργαστηριακών υπηρεσιών,  την διεκπεραίωση ανταγωνιστικής πρωτοποριακής έρευνας και προσφοράς ψηλού επιπέδου μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στο έργο και τις υπηρεσίες του Ινστιτούτου Νευρολογίας και Γενετικής λέγοντας ότι οι παθήσεις με τις οποίες καταπιάνεται το Ινστιτούτο αφορούν νευρογενετικές και νευρομυϊκές παθήσεις, γενετικές ασθένειες και σύνδρομα, εξετάσεις θαλασσαιμίας, εξετάσεις για σπάνια και συχνά νοσήματα, ιογενείς και βακτηριακές λοιμώξεις, διάφορους τύπους κληρονομικού καρκίνου, καρδιοπάθειες, μεταβολικά νοσήματα και κυτταρογενετικά σύνδρομα.

Πρόσθεσε επίσης, ότι ως κέντρο αναφοράς, διεκπεραιώνονται εθνικά προγράμματα πρόληψης όπως ο προγεννητικός έλεγχος για τη θαλασσαιμία και το σύνδρομο Down, το πρόγραμα της αταξίας του Φρίντραϊχ και το ανιχνευτικό πρόγραμμα για νεογνικό έλεγχο.

Επιπλέον, είπε, ότι μέσα από το Εργαστήριο Δικανικής Γενετικής στηρίζεται το έργο των Αστυνομικών Αρχών διεξάγοντας γενετικές εξετάσεις σε αστυνομικά τεκμήρια, υποβοηθώντας έτσι στην πάταξη του εγκλήματος στην Κύπρο και στην απονομή δικαιοσύνης στα κυπριακά δικαστήρια. Επιπρόσθετα, τόνισε, ότι συνεχίζει το ανθρωπιστικό έργο που αφορά την ταυτοποίηση λειψάνων αγνοουμένων και πεσόντων προσώπων.

Ο κ. Φυλακτού αναφέρθηκε εκτενώς σε πρόσφατα σημαντικά επιτεύγματα των Τμημάτων του Ινστιτούτου, σημειώνοντας ότι με την ολοκλήρωση του νέου κτηρίου, του οποίου η ανέγερση άρχισε αυτή την βδομάδα, και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 30 μήνες περίπου, οι δραστηριότητες του Ινστιτούτου, θα διευρυνθούν με την ενσωμάτωση νέων ερευνητικών ομάδων.

«Με τη λειτουργία και του δεύτερου κτηρίου, αντίστοιχου δυναμικού με του υφιστάμενου, θα μπορέσουμε να καλύψουμε τις τρέχουσες αυξανόμενες ανάγκες, αλλά και μελλοντικές, σε υποδομή και τεχνολογία, συνδράμοντας έτσι στη διεκπεραίωση περισσότερης έρευνας, τα αποτελέσματα της οποίας θα επιστραφούν πίσω στους συμπολίτες μέσα από διάφορες μορφές», είπε.

Ανέφερε ακόμη ότι διάφορα Τμήματα του Ινστιτούτου συμμετέχουν σε εννέα Ευρωπαϊκά Δίκτυα Αναφοράς, κάτι που αναδεικνύει και αποδεικνύει, όπως είπε, την ποιότητα, την εμπειρία και τεχνογνωσία του Ινστιτούτου, στους τομείς που εξειδικεύεται.

«Απομένει τώρα, η επίσημη αναγνώριση από τη χώρα μας, ως Κέντρο Αριστείας, γεγονός που θα μας δώσει τα εφόδια και ώθηση να εστιάσουμε απρόσκοπτα στον σκοπό μας», σημείωσε.

(ΚΥΠΕ/ΖΣΩ/ΓΒΑ)