Neuroimmunology Department

ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ, Τμήμα Νευροανοσολογίας του ΙΝΓΚ

Το Τμήμα Νευροανοσολογίας αποτελεί από το 2020 συνέχεια της Νευρολογικής Κλινικής Γ, η οποία  από το 2000 ασκεί ένα πολύ μεγάλο κλινικό έργο που αφορά στην παρακολούθηση μεγάλου αριθμού ασθενών (πάνω από 1200) με Πολλαπλή Σκλήρυνση (ΠΣ) και άλλες Νευροανοσολογικές παθήσεις, νόσο Πάρκινσον, Βαριά Μυασθένεια αλλά και σε λιγότερους αριθμούς άλλες ποικίλες Νευρολογικές εκδηλώσεις. Κατά τα τελευταία χρόνια η κυριότερη κλινική κατεύθυνση του Τμήματος Νευροανοσολογίας  αφορά στις Νευρολογικές Παθήσεις στις οποίες υπάρχει σημαντική συμμετοχή του Ανοσοποιητικού Συστήματος.

Παράλληλα στο Τμήμα λειτουργεί εργαστήριο Νευροαγγειολογίας με εξειδίκευση στην υπερηχοτομογραφική  διαγνωστική μελέτη τόσο των εξωκράνιων όσο και των ενδοκράνιων εγκεφαλικών  αρτηριών βοηθώντας σημαντικά στη διερεύνηση και θεραπεία των Αγγειακών Εγκεφαλικών Επεισοδίων.

Σε συνεργασία με την Εταιρία Λειτουργικής Νευροχειρουργικής Κύπρου (από το 2012) έχουν πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στην Κύπρο επεμβάσεις με ενδοεγκεφαλική τοποθέτηση ηλεκτροδίων (Deep Brain Stimulation) για τη θεραπεία της Νόσου Πάρκινσον καθώς και επεμβάσεις τοποθέτησης ενδοσπονδυλικών ηλεκτροδίων διέγερσης του Νωτιαίου Μυελού για τη θεραπεία του χρόνιου νευροπαθητικού πόνου.

Στον ερευνητικό τομέα σε συνεργασία με το τμήμα Μοριακής Ιολογίας πραγματοποιούνται πρωτοποριακά  ερευνητικά προγράμματα που αφορούν στην παθογένεση της απομυελίνωσης (τη συμμετοχή αυτοαντισωμάτων, τη συμμετοχή των ιών και των υποδοχέων στους οποίους συνδέονται) καθώς επίσης και στην παρουσία αυτοαντισωμάτων στη Νόσο του Πάρκινσον. Τέλος βρίσκεται σε εξέλιξη η δημιουργία βάσης μικροβιώματος (γενετικό υλικό σε εντερικά μικρόβια) σε ασθενής με ΠΣ.

Η Δρ. Λεωνίδου τα τελευταία χρόνια έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με τον  τομέα της ανοσογήρανσης σε σχέση με τις νευρολογικές παθήσεις με σχετική σε εξέλιξη επιδημιολογική μελέτη της ΠΣ σε μεγάλες ηλικίες. Μέσω της Δρ. Λεωνίδου έχουμε συμμετάσχει σε μεγάλη επιδημιολογική μελέτη για τη νόσο του Πάρκινσον και τη νόσο του κινητικού νευρώνα στην Κύπρο. Επίσης πολύ πρόσφατα, με δική της κυρίως πρωτοβουλία και ενέργειες το τμήμα προσπαθεί να εφαρμόσει, σε συνεργασία με το τμήμα της Λειτουργικής και Θεραπευτικής  Μοριακής Γενετικής,  μεθοδολογία μέτρησης ελαφρών αλύσων νευροϊνιδίων (NfL) στο Εγκεφαλονωτιαίο Υγρό κα στο αίμα έτσι ώστε να μελετηθεί η αξία των NfL ως προγνωστικός δείκτης της ενεργότητας, της εξέλιξης της νόσου αλλά και της ανταπόκρισης των ασθενών στη φαρμακευτική αγωγή. Ακόμα ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός μελέτης που θα διεξαχθεί σε συνεργασία με το ψυχιατρικό τμήμα του Πανεπιστημίου Κύπρου και θα έχει σαν αντικείμενο τις ψυχιατρικές διαταραχές στην πολλαπλή σκλήρυνση. Ένας από τους βασικούς στόχους της Δρ Λεωνίδου αλλά και όλου του τμήματος είναι η δημιουργία Αρχείου Ασθενών με Πολλαπλή Σκλήρυνση (Multiple Sclerosis Registry) έτσι ώστε να ενισχυθούν οι μελέτες με αντικείμενο την πολλαπλή σκλήρυνση αλλά και να αυξηθούν οι συνεργασίες με άλλα αρχεία ασθενών με ΠΣ (MS registries).

Σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου και ειδικά το τμήμα Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, Τομέας ανάπτυξης τεχνητής νοημοσύνης υπάρχει μια μακρόχρονη και διαρκής συνεργασία στον τομέα της μελέτης της Καρωτιδικής Αθηρωματικής πλάκας στο επίπεδο της Υπερηχοτομογραφικής εικόνας και βίντεο και τη συσχέτισή της με τα Ισχαιμικά Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια, τη μελέτη της εικόνας των Μαγνητικών Τομογραφιών και τη συσχέτισή της με τη βαρύτητα και την εξέλιξη της ΠΣ. Επίσης συνεργαζόμαστε στην ανάπτυξη ηλεκτρονικής πλατφόρμας συλλογής και επεξεργασίας κλινικών δεδομένων στην προσπάθεια συμμετοχής αρχικά σε ερευνητικά προγράμματα και στη συνέχεια σε παροχή εξατομικευμένων υπηρεσιών ιατρικής φροντίδας (Precision Medicine).

Με τα πανεπιστήμια Λευκωσίας και Ευρωπαϊκό έχουμε αναπτύξει πολύ παραγωγική συνεργασία σε επίπεδο εκπόνησης διατριβών σε επίπεδο Master και PhD (Διδακτορικά) με σημαντικές επιστημονικές μελέτες που αφορούν στην Επιδημιολογία της ΠΣ στην Κύπρο, στη μελέτη κινητικών διαταραχών στην ΠΣ, μελέτη φυσικών δραστηριοτήτων και κόπωσης στην ΠΣ καθώς επίσης και στην επίδραση ειδικού συμπληρώματος διατροφής σε πρώιμη ανοϊκή διαταραχή.

Το τμήμα Νευροανοσολογίας σε συνεργασία με άλλους συνεργάτες επιστήμονες έχει δημιουργήσει την εταιρεία PALUPA Medical Ltd, στο πλαίσιο δημιουργίας Spin-off Companies του Υπουργείου Εμπορίου και Βιομηχανίας και έχει  καταφέρει να σχεδιάσει και να δημιουργήσει ειδικό συμπλήρωμα διατροφής (NEUROASPIS Plp10) που περιέχει ειδική αναλογία και συγκέντρωση πολυακόρεστων λιπαρών οξέων Ωμέγα 3 και 6 μαζί με βιταμίνη Ε ως γ-τοκοφερόλη. Το εν λόγω συμπλήρωμα έχει πλέον σε παγκόσμια φάση αναγνωριστεί ως πατέντα. Έχει δοκιμαστεί σε ασθενείς με Υποτροπιάζουσα ΠΣ ως συμπλήρωμα στις υφιστάμενες θεραπείες και μειώνει σημαντικά τον ρυθμό των υποτροπών και το βαθμό εξέλιξης της αναπηρίας. Επίσης έχει δοκιμαστεί και έχει καταδείξει τη βελτίωση της γνωσιακής λειτουργίας και της λειτουργικής ικανότητας σε ασθενείς με πρώιμη άνοια. Πολύ πρόσφατα έχουν τελειώσει άλλες δύο κλινικές μελέτες που έχουν, η μεν πρώτη επανεπιβεβαιώσει την αποτελεσματικότητα του συμπληρώματος στην υποτροπιάζουσα ΠΣ (Πολυκεντρική μελέτη με κλινικές ΠΣ στην Ελλάδα), η δε δεύτερη κατέδειξε σημαντική μείωση της επιδείνωση των κινητικών συμπτωμάτων σε πρώιμη νόσο Πάρκινσον.

Τέλος το τμήμα Νευροανοσολογίας συμμετέχει σε διεθνείς, πολυκεντρικές κλινικές μελέτες παρακολούθησης ασθενών με ΠΣ σε σχέση με λήψη φαρμακευτικών ουσιών, όπως τη χορήγηση Φιγκολιμόδης (κύρια ερευνήτρια η Δρ Λεωνίδου) και επίσης τη χορήγηση της Αλεμτουζουμάπης (κύριος ερευνητής Δρ Παντζαρής).

Όλες οι πιο πάνω κλινικές και ερευνητικές δραστηριότητες του τμήματος Νευροανοσολογίας είναι δημοσιευμένες σε έγκριτα ιατρικά περιοδικά.

Στην εκπαίδευση το τμήμα Νευροανοσολογίας συμμετέχει ενεργά στην εκπαίδευση φοιτητών ιατρικής και Ειδικευομένων στη Νευρολογία. Επίσης εκπαιδεύει φοιτητές και τους φιλοξενεί για την εκπόνηση διατριβών σε επίπεδο master και PhD. Συμμετέχει ενεργά στο ακαδημαϊκό πρόγραμμα της Σχολής Μοριακής Ιατρικής του Ινστιτούτου Νευρολογίας και Γενετικής διδάσκοντας μαθήματα σε τρία διαφορετικά προγράμματα.

Το τμήμα Νευροανοσολογίας συνεργάζεται με αρκετά Επιστημονικά Ακαδημαϊκά Ιδρύματα και Νευρολογικές κλινικές στην Κύπρο και στο εξωτερικό και έχει λάβει ερευνητικές χορηγίες από διάφορους φορείς κυρίως από την Κύπρο.

Διευθυντής: Αν. Καθηγητής Μάριος Παντζαρής, Ανώτερος Νευρολόγος