TELETHON, Στήριξη ερευνητικών προγραμμάτων

Ο φιλανθρωπικός θεσμός που στέκεται δίπλα στον άνθρωπο και την επιστήμη

Το γραφείο του TELETHON, με κάθε ευκαιρία, φροντίζει να παρουσιάζει το έργο του φιλανθρωπικού θεσμού και τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται τα έσοδά του, διατηρώντας έτσι την σχέση διαφάνειας που έχει αναπτύξει με την κοινωνία όλα αυτά τα χρόνια. Πέραν της στήριξης προς τον Σύνδεσμο Μυοπαθών Κύπρου, το TELETHON ως γνωστόν, ενισχύει οικονομικά και την επιστημονική έρευνα, αφού αυτό αποτελεί απαράβατη προϋπόθεση που καθορίζεται από τους διοργανωτές σε όλες τις χώρες διεξαγωγής του θεσμού.

Σήμερα, το TELETHON Κύπρου χρηματοδοτεί 30 προγράμματα επιστημονικής έρευνας που αφορούν τη μελέτη, τη διάγνωση και τη θεραπεία γενετικών και νευρολογικών παθήσεων, τα οποία υλοποιούνται από το Ινστιτούτο Νευρολογίας & Γενετικής Κύπρου και τους μεταπτυχιακούς φοιτητές του Ινστιτούτου.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το πρόγραμμα που μελετά την ανίατη πάθηση, ALS ή αλλιώς Αμυοτροφική Πλευρική Σκλήρυνση και τη διερεύνηση νέων προσεγγίσεων γονιδιακής θεραπείας. Επικεφαλής του προγράμματος είναι οι Δρ. Χριστίνα Χριστοδούλου, Διευθύντρια του Τμήματος Μοριακής Ιολογίας και ο Δρ. Jan Richter. Όπως μας εξηγούν, ειδικά κύτταρα που ονομάζονται κινητικοί νευρώνες ελέγχουν τους μυς μας.  Στο ALS παρατηρούνται μη φυσιολογικές μορφές κάποιων πρωτεϊνών που δημιουργούν συσσωματώματα στα κύτταρα προκαλώντας τελικά τη θανάτωση των νευρικών κυττάρων.  Στόχος είναι η διατήρηση της λειτουργίας αυτών των νευρώνων κυττάρων, ώστε να  συμβάλουμε στη θεραπεία αυτών των ασθενειών.  Η έρευνα των επιστημόνων μας επικεντρώνεται στο να δοθεί στους άρρωστους νευρώνες ένα γονίδιο που παράγει μία πρωτεΐνη θερμικού σοκ η οποία στοχεύει στη διάσπαση των πρωτεϊνικών συσσωματωμάτων.  Για τη μεταφορά αυτού του γονιδίου της πρωτεΐνης θερμικού σοκ στους κινητικούς νευρώνες, οι επιστήμονες  έχουν επιλέξει έναν πολλά υποσχόμενο τρόπο για να το κάνουν αυτό, χρησιμοποιώντας έναν εξειδικευμένο ιϊκό φορέα που μπορεί να παραδώσει το γονίδιο απευθείας στους νευρώνες. Με αυτό τον τρόπο στοχεύουν να προστατεύσουν τους κινητικούς νευρώνες με σκοπό να καθυστερήσουν αυτή την εξουθενωτική ασθένεια.

Μια άλλη μελέτη που χρηματοδοτείται από το TELETHON και υλοποιείται στο εργαστήριο Νευροπαθολογίας στο πλαίσιο διδακτορικής μελέτης του φοιτητή μας Δήμου Κυνηγόπουλου στο ΙΝΓΚ, έχει ως στόχο την ανεύρεση υπαρχόντων φαρμάκων που θα μπορούσαν να καθυστερήσουν ή και να σταματήσουν την εξέλιξη της νόσου του Αλτζχάιμερ.  Αξιοποιούνται ήδη εγκεκριμένα φάρμακα από τον Διεθνή Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), που χρησιμοποιούνται επί του παρόντος για τη θεραπεία των παρενεργειών των μεταβολικών συνδρόμων, σε μια προσπάθεια να διαπιστωθεί η έκταση της σχέσης μεταξύ Αλτσχάιμερ και Μεταβολικού Συνδρόμου. Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, ο προσδιορισμός αυτής της σχέσης δεν θα επέτρεπε μόνο την επαναχρησιμοποίηση του φαρμάκου αλλά και την πιθανή καθυστέρηση έναρξης των συμπτωμάτων ή την αλλαγή της εξέλιξης της νόσου του Αλτσχάιμερ.

Αυτά είναι μόνο δύο παραδείγματα της συνεισφοράς του TELETHON Κύπρου στην επιστημονική έρευνα. Ο δρόμος της έρευνας είναι ο μοναδικός ώστε μια μέρα να έχουμε στη διάθεσή μας θεραπείες για όλες τις παθήσεις, ακόμα και τις πιο δύσκολες. Σ’ αυτόν τον αγώνα συμμετέχουμε όλοι μας προσφέροντας στο TELETHON μια μικρή ή μεγάλη εισφορά, ή ακόμα κι ένα χέρι βοήθειας.  Το TELETHON θα στέκεται πάντοτε αντάξιο της εμπιστοσύνης και της συνεισφοράς του κόσμου.